A XX. század első felében keskeny-nyomközű vasutak hálózták be a Balkán-félsziget nyugati oldalát. A Monarchia, majd a Szerb-Horvát-Szlovéni Királyság építette ki azt a rendszert, ami Szlavóniától az Adriáig szőtte át a Dinári-hegység vidékét. A hálózatot később annak lassúsága miatt felszámolták, ám legérdekesebb része, a „sagrani nyolcas” mind a mai napig működik.
Az Užice-Sarajevo szakasz hegyvidéki részén különleges megoldást alkalmaztak a nagy szintkülönbség leküzdésére: a vonal szintben elkülönülve többször keresztezi saját nyomvonalát, mire az alsó állomástól elér a felsőig. Az 1924-ben elkészült szakaszon nyaranta nosztalgiajárat közlekedik Šargan-Vitaši és Mokra Gora között.
Emir Kusturica 2004-es filmje, Az élet egy csoda, itt és a környező hegyekben játszódik. A szerelvény rövid időre meg is áll a filmben szereplő Golubići állomáson. Szintén érdemes megnézni Drvengradot, amit a filmrendező építetett.
Képek: saját készítés
Vázlat: zeleznicesrbije.com